Autólízing esetén a legkisebb önerő 20%
Vagyis, a kiválasztott autó teljes vételárának legalább 20%-ával rendelkeznie kell. Ez lesz az önerő vagy más néven a kezdő lízingdíj. Ebből következően tehát az autó teljes vételárának legfeljebb 80%-át lehet meghitelezni autólízing segítségével.
Ez akkor érhető el, ha:
- az autó nem nagy értékvesztésű típus,
- az Eurotax érték is eléri a vételárat és
- az ügyfél hitelképessége is stabil
Nagy értékvesztésű autótípusok
Autó értékvesztése alatt azt értjük, hogy az újkori árához képest, életkorának előrehaladtával mekkorát veszít az értékéből. Minél nagyobb egy autó újkori értéke és minél inkább a luxus kategória felé tart a megítélése, annál inkább valószínű, hogy nagy értékvesztésű autónak fog számítani.
Az ügyfélnek és a banknak is az a jó, ha az autó a futamidő minden időpillanatában többet ér, mint amennyi a rajta lévő tartozás. Így ugyanis bármilyen nem várt esemény során gond nélkül le lehet zárni a lízinget és az ügyfél még vissza is fog kapni valamennyi pénzt az autó aktuális piaci értékéből, ha nem tudja vagy nem akarja folytatni a finanszírozást.
Ha azonban egy nagy értékvesztésű autóról beszélünk és a kiválasztott futamidő is hosszú, akkor könnyen előfordulhat, hogy az autó többet veszít az értékéből havonta, mint amennyi a tőketörlesztésünk. Így a 20%-os minimálisan elvárt önerő mellett is előfordulhatna, hogy a futamidő egy pontján nagyobb lenne az autón lévő tartozás, mint az autó aktuális értéke. Ezt úgy lehet elkerülni, ha a jogszabályban rögzített 20% önerőnél magasabb, akár 30% vagy 40% önerőt fizet be az ügyfél.
Eurotax katalógus érték
A bank minden esetben vizsgálja az autó vételárát és összeveti azt az autó Eurotax katalógus értékével. Az Eurotax katalógus egy bankok és biztosítók által használt rendszer, mellyel a használt autók forgalmi értékét határozzák meg. Ez a rendszer tartalmazza az összes autótípust, amit újonnan, Magyarországon forgalomba helyeztek. Alvázszám szerint lekérik belőle az autó gyári felszereltségét, majd a forgalomba helyezés napja, a futásteljesítmény, valamint az állapot alapján az Eurotax katalógus megmondja, hogy mennyi az autó piaci értéke. Az Eurotax katalógus érték és a megadott vételár közül mindig az alacsonyabbat veszik alapul és ennek a 80%-a lesz a legnagyobb adható lízingösszeg.
20% önerő
Egy Opel Astra, egy Ford Focus vagy egy Suzuki általában a kevéssé kockázatos típusok közé tartozik. Ezek általában nagyon keresett típusok, könnyű őket eladni és jól is tartják az értéküket. Ez azért fontos, mert ha egy ügyfél nem fizet, akkor az autó értékesítéséből befolyó összegből lehet rendezni a bank felé fennálló tartozást. Egy kis értékvesztésű autónál elegendő lehet a 20% önerő is, mert az autó így is mindig többet fog érni a futamidő során, mint amennyi a rajta lévő tartozás.
30% önerő
Egy 5-ös vagy 7-es BMW, egy Audi A6, A7, A8 vagy egy Mercedes E vagy S osztály, illetve az ezekhez hasonló típusok, a kabriók vagy a terepjárók 5 éves korukra már az új áruk csupán töredékét érik.
Sokan szembesülhetnek tehát azzal, hogy autójuk értéke akár havi több százezer forintot is csökken pusztán azzal, hogy van. Ha pedig ráadásul sok kilométert is mennek vele, esetleg összetörik vagy nem szervizelik rendesen, akkor az értékvesztés még nagyobb lehet.
Az értékvesztés pedig azt eredményezheti, hogy az autó egy alacsonyabb önerő mellett, különösen a hosszabb futamidők esetében többet veszíthet az értékéből, mint amennyi tőkét törlesztünk a havi lízingdíjakkal. Így pedig előfordulhatna, hogy a tartozást nem fedezné az autó értékesítése. Emiatt ezeknél a típusoknál általában a vételár vagy az Eurotax érték legfeljebb 70%-át finanszírozzák csak meg a pénzintézetek.
40-50% önerő
Egy ritkább, nagy értékű Maserati, Ferrari, Bugatti, egy 6000 köbcentis A8-as Audi vagy egy M50-es BMW pedig már olyan autók, amiket csak nagyon kevesen választanak.
Van hogy azért, mert annyira ritkák, hogy még az értéküket is nehéz meghatározni. De az is előfordul, hogy olyan motorral, lóerővel vagy egyéb paraméterrel rendelkeznek, hogy reális értéken, rövid idő alatt szinte eladhatatlanok. Ezeknél a típusoknál sokszor csak a vételár 50-60%-a lesz a reális finanszírozási hányad.
A hitelbírálat másik alappillére a hitelképesség
Az ideális állapot az, ha az ügyfélnek jó a hitelképessége és rendelkezik a megfelelő nagyságú önerővel is. Ha ez a két feltétel együtt áll, akkor a jóváhagyás szinte borítékolható.
Ezt azonban azonnal romba döntheti egy KHR listán való szereplés, egy NAV végrehajtás, egy felszámolás alatt álló munkáltató, vagy egy korábban meg nem fizetett tartozás.
Ha tehát semmilyen rendkívüli csúnyaság nincs a hátterünkben, akkor egy 30%-os önerő mellett, egy jövedelmünkhöz reálisan igazodó autóvásárlás szinte minden esetben létre tud jönni.
Ha pedig az egyik pillér az átlagosnál erősebb, akkor lehet, hogy a másik pillér gyengélkedését is elviseli még az ügylet.
Ha például valakinek van egy 10 éves munkaviszonya egy állami vállalatnál, nincs más hitele és bankszámlára érkezik minden hónapban egy 500.000 Ft-os nettó jövedelme, akkor valószínűleg akár még 20% önerővel is meg fog kapni egy 10 millió forintos családi autót.
Ha azonban csak egy minimálbért tud leigazolni az ügyfél, mert csak ennyire van bejelentve, akkor kezes nélkül már teljesen esélytelen lenne ugyanerre a 8 millió forintos hitelösszegre. Ha azonban befizeti a vételár 60%-át, akkor még a minimálbér ellenére is hozzá tudna jutni ehhez az autóhoz.
Ha pedig csak egy minimálbért tudunk igazolni és mégis 20% önerővel szeretnénk autót vásárolni, akkor szinte garantált, hogy erre csak egy hitelképes közeli hozzátartozónk kezességvállalásával lesz lehetőségünk. Kezes nélkül legalább 30%-os önerővel érdemes kalkulálnunk.
Ügyfél hitelképessége
Magánszemélyek esetében
Itt bizony több dolgot is egyszerre kell vizsgálni. Az egyik legfontosabb tényező a JTM vizsgálata. Ebből kiderül, hogy az ügyfél a meglévő hitelei és/vagy hitelkeretei mellett vállalhatja-e még egy új hitel törlesztőrészleteit is.
Magánszemély általában akkor hitelképes önállóan, ha folyamatos jövedelemmel rendelkezik, amit munkáltató vagy NAV igazol és a hiteltörlesztőrészleteinek összege nem éri el az igazolt havi jövedelmének felét. Továbbá van érvényes jogosítványa, 21 és 70 év közötti, nem KHR listás és nincs ellene folyamatban semmilyen végrehajtás vagy egyéb intézkedés.
Aktív KHR-es ügyfél semmilyen módon sem finanszírozható. Más estben azonban, ha nem állnak fenn az önálló hitelképesség feltételei, akkor a legtöbbször egy hitelképes kezes bevonása még segíthet.
Vállalkozás esetén
Ideális, ha az egy év alatt fizetendő törlesztőrészleteinek összege kevesebb mint fele az előző év mérlegében szereplő adózott eredménynek.
Továbbá a finanszírozási igényhez képest reális gazdálkodással rendelkezik. Nincs ellene végrehajtás, foglalás vagy egyéb intézkedés. Van legalább egy lezárt előző évi mérlege. Saját tőkéje és adózott eredménye nem negatív.