- Fix kamattal nem szállhat el a törlesztőnk
- Az elején nem csak kamatot fizetünk a banknak
- Előtörlesztéskor nem kell az összes kamatot kifizetni
- THM helyett a visszafizetett kamatot nézze meg
- Autólízingnél nem mindig kötelező a casco biztosítás
Fix autólízing, Forint alapon = maximális biztonság
Sokan máig félnek a Forint hitelektől, mert felruházzák azokat a devizahitelek kockázataival.
Tény, hogy a devizahitelek nagyon súlyos károkat okoztak az ügyfeleknek. Ez azonban annyira beleivódott a köztudatba, hogy a ma elérhető, Forint alapú, fix vagy más néven rögzített kamatozású konstrukcióktól is ugyanúgy tartanak az emberek, mint a devizahitelektől. A kettő sokak fejében még mindig ugyanazt jelenti, pedig ezeknek valójában semmi köze sincs egymáshoz.
A Forint alapú, fix kamatozású hiteltermékeknél sem a törlesztőrészlet nem fog növekedni, sem pedig a törlesztőrészletek száma. Így a fix kamatozású autólízing tökéletesen kiszámítható és maximálisan biztonságos.
Nem hogy elszállni nem tud, de még csak változni sem. Itt ugyanis nem csak a törlesztőrészlet rögzített a teljes futamidő alatt, de maga a futamidő is rögzített. Így teljesen garantált, hogy a szerződés szerinti törlesztés esetében egyetlen forinttal sem fog többe kerülni a hitel, mint ami a lízingszerződésben szerepel.
Sajnos mindmáig gyakran előfordul, hogy az érdeklődők a Forint alapú szerződésnél is rákérdeznek az árfolyamkockázatra.
Vagy épp a Forint fix termékeket a deviza fix törlesztésekkel keverik össze. A deviza fix termék az volt, amikor ugyan a törlesztőrészlet nem emelkedett a futamidő során, de az árfolyamveszteséget még további évekig fizettették meg az ügyfelekkel a futamidő elnyújtásával. A Forint alapú, fix termékeknél azonban ilyen már nincs. Itt sem a törlesztőrészlet, sem pedig a futamidő nem emelkedhet meg. Ha pontosan törlesztünk, akkor pontosan annyiba fog csak kerülni a fix autólízing, mint amennyi a lízingszerződésünkön szerepel.
Futamidő elején nem csak kamatot fizetünk a banknak
Ez a tévhit jellemzően a lakáshitelezésből indul és főképp ott is csak az extrém hosszú, mondjuk 30 éves futamidőnél lesz igaz. Egy 20.000.000 Ft-os lakáshitelre például a 115.000 Ft-os havi törlesztőrészletből kb. 100.000 Ft kamatot és csak 15.000 Ft tőkét törlesztünk.
Ez azonban ott sem azért van, mert a bank ilyen gonosz, hanem azért, mert a példa kedvéért egy éves, 6%-os kamat esetén, az első törlesztési hónapra eső kamat összege valóban kb. 100.000 Ft lesz. Akkor is ennyi lenne azonban a kamat, ha 10 év alatt és akkor is, ha 30 év alatt fizetnénk vissza ezt a hitelt. Csak épp az nem mindegy, hogy mennyi lesz közben a törlesztőrészletünk.
Azt ugyanis szinte mindenki tudja, hogy hosszabb futamidő esetében alacsonyabb lesz a törlesztőrészlete. Azt azonban már kevesen, hogy a futamidő elnyújtásával valójában a tőketörlesztés nagyságát csökkentjük. Ezzel egy időben azonban jelentősen megnöveljük a teljes visszafizetett kamat összegét. Még akkor is, ha a THM értéke a futamidő kitolásával általában csökken, azaz első ránézésre a hitel olcsóbbnak tűnik.
A példánkban szereplő 6%-os kamat az első hónapban 100.000 Ft és ehhez a 30 éves futamidő esetében 15.000 tőketörlesztés társul. Ha azonban ugyanezt a hitelt a 6%-os kamat mellett mondjuk csak 10 évre vennénk fel, akkor a 100.000 Ft kamat ugyan nem változna, viszont a törlesztőnk már kb. 215.000 Ft lenne. Ebből azonban havonta már nem 15.000, hanem 115.000 Ft lenne a tőketörlesztésünk. Tehát a kamaton nem változtattunk, csak azon, hogy a kamaton felül mekkora tőketörlesztést tudunk még bevállalni.
A fenti példánál érdemes megjegyezni, hogy a 30 éves hitelnek ugyan sokkal barátságosabb a törlesztőrészlete, a 30 év alatt azonban kb. 22 millió forint kamatot fizetnénk ki rá. A 10 éves konstrukcióban azonban a kamat mindössze csak kb. 6 millió Ft lenne és itt ugye már az elején csak kamatot fizetek kijelentés sem lesz igaz, mert itt már eleve több a havi 115.000 Ft tőketörlesztésünk, mint a 100.000 Ft-os kamat összege.
A fix kamatozású autólízing esetében legfeljebb 84 hónapos, azaz 7 éves konstrukciókat lehet igénybe venni. Ezeknél elmondható, hogy a havi törlesztő részlet legalább fele, de inkább a kétharmada tőketörlesztés szokott lenni és csak kisebb hányad lesz a kamat.
Csak addig fizet kamatot, amíg valóban tartozik
Sokan hiszik, hogy akkor is ki kell fizetniük az eredeti lízingszerződésben szereplő kamatot, ha idő előtt visszafizetik azt, de ez nem igaz.
A röghöz kötés valamikor a középkorban véget ért. Kamatot mindig csak arra az időszakra kell fizetni, amikor a bank hitelt nyújt nekünk. Vagyis, amikor részben, vagy teljes egészében visszatörlesztettük az összeget, akkor arra a bank már nem számíthat fel további kamatot. Hiába szerződtem le tehát 84 hónapos futamidőre, ha mondjuk a 36. hónapban visszafizetem a teljes tartozást, akkor ott csak az éppen aktuális tőketartozást kell megfizetnem, az előtörlesztés költségét, meg legfeljebb az adott törthónap kamatát, ha épp nem az esedékes törlesztési napon fizetem vissza az összeget. Arra az időre, ami elvileg még a szerződésben szereplő futamidőből hátra lenne, már nem kell kamatot vagy egyéb kötbért fizetni. A végtörlesztés költsége általában az aktuálisan fennálló tőketartozás 1%-a körül mozog.
Nem csak a THM alapján kell összehasonlítani a hiteleket
Fontos tudni, hogy a THM azt mutatja meg, hogy 1 évre vetítve mekkora költsége lesz a felvenni kívánt hitelnek. Ez azonban csupán egy képzett viszonyszám. Ezt mindig az aktuális tőketartozásra kell vonatkoztatni, ami minden törlesztőrészlet megfizetése után lecsökken, tehát nem lesz igaz, hogy például egy 10%-os THM esetében a felvett összeg 10%-a lesz a visszafizetett kamat az első évben. Ne próbáljunk meg tehát a THM-ből törlesztőrészletet vagy visszafizetett kamatot számolni.
Inkább kérjünk egy törlesztési táblázatot, amiből pontosan kiderül a kamat és a tőke aránya és abból ténylegesen kiszámolhatjuk az 1 év alatt kifizetendő összes kamatot és azt is, hogy mennyi lesz a fennálló tőketartozásunk 1 év múlva.
Sok olyan érdeklődővel találkozni, aki kizárólag a THM-et tekinti a hitelek összehasonlításánál irányadónak. Ami alapvetően valóban ezzel a céllal is jött létre, csak erre mégsem minden esetben alkalmas. A lényegi probléma az, hogy két hitel csak akkor összehasonlítható a THM alapján, ha azok azonos konstrukcióra és azonos futamidőre készültek.
Ha egy 2016-os autóra 2 millió forint lízinget nézek 60 hónapra, akkor annak 12.60%-os THM mellett 44.402 Ft a havi törlesztőrészlete és 664.120 Ft kamatot fogok utána visszafizetni a banknak összesen, a teljes futamidő alatt, a 2 millió forint tőkén felül.
Ha azonban 84 hónapra veszem fel ugyanezt a lízinget, akkor a THM már csak 11.44% lesz, ami ugye alacsonyabb, mint a 12.60% volt, sőt a törlesztő is csak 34.133 Ft lett. Mégis, a teljes futamidő alatt visszafizetett kamat összege már 865.492 Ft-ra nőne.
Összességében tehát azt javaslom, hogy amikor a finanszírozásokat összehasonlítjuk, akkor mindig érdemes megnézni a teljes futamidő alatt visszafizetett összeget is. Sőt, azt is, hogy az adott ajánlat fix vagy változó kamatozású-e, illetve hogy például kötelező-e a casco biztosítás megkötése a lízing mellé. Továbbá azt is érdemes megvizsgálni, hogy mennyi lesz az idő előtti visszafizetés költsége, ha ilyet is tervezünk. Ez ugyanis nem része a THM-nek, mégis akár több százezer forintos költséget is jelenthet. Valójában csak ezek ismeretében tudjuk ténylegesen összehasonlítani a lízing ajánlatokat.
Természetesen, ha két azonos konstrukcióra vonatkozó ajánlatot tartunk a kezünkben, akkor egészen biztos, hogy az alacsonyabb THM-mel rendelkező lesz számunkra a kedvezőbb.
Autólízinghez nem mindig kötelező a casco biztosítás
Nálunk a casco biztosítás általában nem kötelező. A finanszírozók többségénél vagy 1-2%-kal magasabb kamatot kell fizetni a casco nélkül igénybe vehető autólízing finanszírozásokra, vagy bizonyos lízingösszeg felett (jellemzően 3-5 millió forint) egyáltalán nem is lehet casco nélkül lízing ügyletet kötni.
A casco biztosítás megkötését mi is javasoljuk, legalább egy olcsóbb, lopás és totálkár esetére vonatkozót, de ez sem kötelező. Erről Ön szabadon dönthet.
Lopás vagy totálkár esetében fontos tudni, hogy a fedezet megsemmisülése miatt a bank felmondja a lízingszerződést és egy összegben kell megfizetni a fennálló tartozást. Sőt, eközben még egy másik autóra is kellene önerő, hiszen egy új autóra is szükségünk lesz. Ezekre pedig a casco a legjobb megoldás.
Azonban sok esetben irreálisan megdrágulna az autó fenntartása egy casco biztosítás miatt. Vagy egy öregebb autóra már egyáltalán nem is köthető casco biztosítás.
5 millió forintnál kisebb összegű lízing ajánlataink casco biztosítás nélkül is igénybe vehetők.